My blog

posts

Android App Components

Este un moment in viata fiecarui incepator in ale mobile developmentului cand se loveste de niste concepte care la inceput i se par cu totul abstracte. Platforma Android  tinde sa induca teama in randul nou venitilor prin complexitate si prin multitudinea de termeni pe care le are framerwork-ul de Android. 

Personal, fiind mai experimentat pe partea de Web Development, am fost la inceput intimidat de toate conceptele abstracte pe care le ascunde Android-ul. Insa cu timpul am reusit sa imi cimentez intr-o maniera usor de inteles fiecare definitie a termenilor intalniti. Ca sa nu o mai lungim, astazi vorbim despre componentele fundamentale ale unei aplicatii pe android.

Pentru inceput trebuie sa precizez ca sunt constient ca exista mai multe componente ce stau la baza crearii de aplicatii pe mobile, insa in acest articol ma voi axa doar  4 cele mai imporante: Activities, Services, Content Providers si Broadcast receivers
  1. Activitatile reprezinta practic un singur lucru pe care il poate face utilizatorul prin intermediul unei interfete. La ce ma refer prin asta? Hai sa ne gandim spre exemplu la aplicatia de contacte. Cand deschizi aplicatia activitatea principala a acesteia iti va afisa contactele pe care le ai in telefon, iar tu, utilizatorule, te vei putea uita doar prin contactele telefonului. Desigur, aplicatiile pot  avea mai multe activitati, spre exemplu in aplicatia de contacte ai o activitate pentru a vedea contactele, una pentru a vedea cele mai recente apeluri si una pentru a forma un numar de telefon. Toate aceste activitati creaza asa numita experienta de utilizare ( User eXperience).
  2. Serviciile sunt programe ce ruleaza in background(adica sunt invizibile pentru utilizator) si care realizeaza diferite operatii sau procese. Un exemplu in acest fel ar fi atunci cand te pui sa asculti niste muzica la casti. Un serviciu iti reda muzica in casti in background ca tu sa nu fii nevoit sa stai cu ecranul deschis(cum se intampla pe youtube) sau sa nu poti folosi alte aplicatii.
  3. Content providerii sunt aplicatii ce manageriaza date din telefon sau de pe web. Sunt 4 modalitati de a stoca informatiile :
    1. Utilizand fisiere cu extensii ce permit stocarea de date precum .JSON sau .XML
    2. Folosindu-te de o baza de date. ( cea folosita de sitemul Android se numeste SQLite) 
    3. Utilizand un Web API propriu sau public.
    4. Salvand datele in memoria locala din telefon ( cand ai o aplicatie cu carti, aceasta iti poate descarca in memoria telefonului pdf-urile) 
    5. De asemenea, prin intermediul content providerilor aplicatiile pot accesa date, insa doar cu permisiunea utilizatorului. Un exemplu in acest sens este Whatsapp care iti poate citi lista de contacte din telefon. 
  4. Broadcast receiverii ajuta aplicatiile sa comunice una cu cealalta, insa pot indeplini si alte atributii precum afisarea notificarilor si reprezinta o poarta de acces intre componentele aplicatiei. Spre exemplu, o aplicatie poate folosi un broadcast receiver pentru a anunta alta aplicatie ca a terminat de descarcat un fisier si este gata de utilizare, iar cealalta aplicatie va intercepta acest anunt tot prin intermediul unui broadcast receiver. 
Ok, stiu ca au fost cam multe concepte de digerat in acest articol, dar nu te demoraliza. Majoritatea termenilor se concretizeaza mai usor atunci cand incerci sa pui in practica ce ai invatat. Asa ca, ce mai stai aici? Deschide Android Studio si apuca-te de codat! 

In concluzie, acestea sunt cele 4 componente fundamentale din aplicatiile android care te ajuta pe tine dezvoltatorule sa faci aplicatii mai bune. 

Sper ca ti-a placut acest articol si ca ai inteles acum cum sta treaba cu toate componentele astea. Daca ai vreo sugestie despre cum as putea imbunatati calitatea postarilor as fi mai mult decat recunoscator sa lasi un comentariu in privinta asta. Pana data viitoare, be smart and code simple!





0 Comments

  • Be the first one who leaves a comment!

Add a comment